EntreprenörskapEntreprenörskap
Driva företagDriva företag
Därför ska du starta eget företag
Det finns många anledningar att starta eget företag. Förutom att det ger en möjlighet att göra vad du verkligen vill, tjäna mer pengar och få mer frihet, så är det alltid klokt att ha flera inkomstkällor. Även om du har en fast anställning kan det faktiskt vara klokt att driva ett företag vid sidan om.
Flera inkomstkällor
De flesta svenskar har bara en inkomstkälla, sitt jobb. Ett par har förvisso två inkomstkällor, men de flesta har också högre utgifter, särskilt om de har barn. Under coronapandemin är det många som önskar att de haft ett företag vid sidan om. En ekonomisk kris kan komma så snabbt: i december 2019 var det ingen som trodde att det skulle bli massarbetslöshet och en ekonomisk kris ett halvår framåt. Många svenskar har fått gå från sina arbeten eller har blivit permitterade. Genom att ha flera inkomstkällor har du dels möjlighet att tjäna mer pengar, dels har du ett till ben att stå på när det väl kommer en pandemi, ekonomisk kris eller om du faktiskt skulle bli så sjuk att du inte kan utföra ditt vanliga jobb. Om du just nu har ett vanligt arbete kan det ändå vara klokt att starta en enskild firma. Det ger dig möjlighet att tjäna mer pengar för att antingen snabbare bli skuldfri, har mer pengar på bankkontot eller för att kunna gå ner i arbetstid på ditt vanliga lönejobb.
Göra vad du verkligen vill
Eget företag är en fantastisk möjlighet för vem som helst att kunna uppnå sina drömmar – förutsatt att man kan starta just ett sådant företag. Egen advokatbyrå kräver till exempel juristexamen. Om du alltid har drömt om att designa kläder, men inte är utbildad kläddesigner och inte har någon möjlighet att komma in på designhögskolan, då kan du välja att starta ett eget klädmärke istället. Antingen designar du kläderna själv eller så anlitar du en designer. På det viset kan du ändå starta ett klädmärke, även om du inte har en adekvat utbildning. Och det gäller väldigt mycket. Har du alltid drömt om att bo ute på landet? Med eget företag kommer du lättare att kunna bo och jobba var du vill. Eller om drömmen är att resa jorden runt och samtidigt arbeta, så behöver du inte ha föräldrar som är miljonärer eller har vunnit på lotto. Du startar ett företag som du driver online och ger dig själv möjligheten att uppnå din dröm.
Mer frihet
Att driva företag innebär mycket arbete. Du bör älska att arbeta om du ska bli en riktigt framgångsrik entreprenör. Det som skiljer just eget företag mot anställning är att du får ut någonting när du lägger in extra tid och engagemang. Du kan se att det extra arbetet ger resultat, fler kunder, utveckling av din produkt etc. Med rätt företag kan du tjäna mer pengar, vilket i sig ofta ger dig mer frihet. Men du väljer också dina samarbetspartners samt var och hur du jobbar.
3# marknadsföringstips för det nya företaget
För att lyckas som företagare är det viktigt att du har en marknadsföringsplan. Du måste börja med marknadsföringen redan innan du startat företaget, för att vara säker på att verkligen få kunder. Här kommer tre tips för att du ska lyckas med marknadsföringen av ditt nyetablerade företag.
1# Starta nu
Det är många företagare som startar ett företag och sedan, när företaget finns på plats, börjar arbeta på att få kunder. Det är alldeles för sent. Du måste börja lansera ditt företag innan det ens har startats praktiskt. Om du håller på att starta upp ett kafé bör du redan nu ha en webbsida och en blogg där du låter folk följa med dig på vägen att bygga upp ditt kafé. Eller så skapar du en YouTubekanal där du visar hur man gör olika bakelser. Lokala företag, som kaféer, frisörsalonger, bilverkstäder och liknande företag kan göra en lansering mot ortsborna i närområdet. Gärna ett halvår innan du ens har kommit igång så att folk vet att ditt företag är på gång. Även om du ska starta ett företag online kan du börja skriva om det på sociala medier.
2# Marknadsföringsplan
Du måste också ha en marknadsföringsplan. En marknadsföringsplan är helt enkelt en planering över hur du ska marknadsföra ditt företag. Den behöver inte vara perfekt, tvärtom bör den vara väldigt flexibel så att du kan ändra det som inte fungerar. Men genom att ha en marknadsföringsplan har du gett dig själv en chans att lyckas.
3# Profilprodukter
Profilprodukter är alla företagares bästa vän. Tryck upp muggar, t-shirts, paraplyer eller vad som kan passa och ge till alla nya kunder. Det som gör profilprodukter så effektiva är att folk tar hem dem. Om de inte har ett paraply till exempel, så kommer de gladeligen ta emot ditt paraply och använda det och bli påminda om ditt företag varenda gång det regnar. Det är därför muggen är så effektiv som marknadsföringspelare: har du fått någon att börja dricka ur din företagsmugg så kommer de att se din företagslogga varje dag. Glöm inte att trycka upp profilprodukter att ge till dina anställda eller till din familj. Det är också smart att ha rejäla klistermärken på din bil, även om det inte är så jättesnyggt. Det syns rejält. När det kommer till marknadsföring är just att synas väldigt viktigt. Naturligtvis måste du synas på ett bra sätt utifrån din kundkrets, men de måste höra talas om dig för att kunna komma till dig.
Lyckas med din e-butik
Idag är det fler och fler svenskar som har egen butik på nätet. De största webbutikerna drivs naturligtvis av stora företag, men även många mindre företagare har lyckats väldigt bra med sin e-handel. Här kommer tipsen för att du ska lyckas.
Nischa din e-butik
För att kunna starta en webbshop som verkligen får kunder måste du nischa dig. Det är bara stora företag som H&M och Clas Ohlson som både kan sälja t-shirts, muggar och gardiner – förutom deras vanliga stora sortiment. Små webbhandlare måste däremot bli supernischade. Alltså att de säljer ett specifikt sortiment riktat till en specifik målgrupp. Om du älskar djur är det smartare att börja med ett djur, som till exempel att sälja hundsaker, än att försöka konkurrera med Granngården och både sälja till kaniner, marsvin, hästar och hundar. Det gäller oavsett vad du driver för e-handel. Det finns webshoppar som har börjat som små nischade shoppar, men som sedan har vuxit och blivit riktigt stora.
Känn din målgrupp
Du måste känna din målgrupp för att lyckas nå dem. Låt oss säga att du älskar djur och vill ha en webbshop med djursaker. Först och främst ska du då nischa dig kring ett djur som du själv äger och kan mycket om. Om du precis har köpt marsvin och kaniner, men haft hund i 15 år, så är det mycket smartare att satsa på hund. Både du och dina kunder läser hundmagasinet Härliga Hund och har samma erfarenheter. Det blir lättare att nå folk eftersom du verkligen vet vad det är att vara hundmänniska. Det kan även vara klokt att inom målgruppen, alltså hundägare, nischa dig än mer. Erbjuda något unikt. Kan du hitta något som saknas på marknaden? Som handgjorda hundhalsband eller hundmatskålar med hundens namn på? Leta efter något som ingen annan säljer så har du mycket större chans att lyckas.
Tänk utanför boxen
Det som skiljer de riktigt stora entreprenörerna från vanliga företagare är att de tänker utanför boxen. Om du vill starta ett riktigt framgångsrik företag måste du tänka nytt.
Elon Musk
En person som verkligen har våga tänka utanför boxen är Elon Musk. Tänk vad han har åstadkommit! Han har startat ett bilföretag med elbilar, Tesla, och han har ett rymdföretag. Ok, de flesta utav oss kommer aldrig vare sig starta ett bilföretag eller ett rymdföretag, men han är en god inspirationskälla och en förebild för blivande entreprenörer. Om du vill bli lite mer som Elon Musk så ska du börja läsa mycket. Både Elon Musk och Bill Gates är stora läsare.
Tänka nytt
Oavsett vilket slags företag som du driver eller vill driva så är det smart att våga tänka nytt. Du kan utgå både från det som finns och vad du tror kommer finnas i framtiden. Utgå också från människors problem. Låt oss säga att din dröm är att bo i en liten by utanför Kiruna och samtidigt driva företag mot omvärlden. Då kan du fråga dig vilka problem som finns för företagare som vill bo på avlägsna ställen, hitta en lösning och sedan sälja den globalt.
Bättre ekonomi med egen firma
En god anledning att satsa på att bli entreprenör är att förbättra din ekonomi. Med egen firma kan du göra avdrag och i långa loppet kan du ofta tjäna mer pengar.
Bättre ekonomi
Med eget företag har du större frihet. Förvisso också större ansvar, men det du gör i ditt företag kommer påverka din framtid mycket mer, än om du bara har ett vanligt arbete. Det innebär att du verkligen kan göra något för att förbättra din ekonomi. Som företagare kan du göra avdrag för mycket. Låt oss säga att du har kontoret i huset: då kommer du kunna göra avdrag för det. Du kan också leasa en bättre tjänstebil som du gör avdrag för. Billigaste sättet att köra elbil på.
Eget företag – en investering
Att köpa egen bostad är för många svenskar den stora investeringen som de gör i livet. Sedan är det också många som sparar och har aktier. Men ett eget företag är också ett fantastiskt sätt att investera dina pengar. Du behöver bara söka f-skattsedel på Skatteverkets hemsida, så kan du börja driva eget företag. Vad är du duktig på? Jobba extra med det på lördagarna, så kommer du snart få en mycket bättre ekonomi.
Lär dig av misstagen och lyckas
Att vara entreprenör är att våga misslyckas, och sedan fortsätta att försöka. Se inte dina misslyckanden som något problematiskt, utan helt enkelt som ny kunskap om hur man inte ska göra någonting.
Våga misslyckas
Det är många som inte har startat sitt drömföretag för att de helt enkelt inte vågar misslyckas. De är rädda för vad andra ska tro om det inte går. Eller så är de rädda för att hamna i fokus. Men du kan inte lyckas utan att våga misslyckas, och det gäller allt i livet. När du misslyckas får du helt enkelt se det som en god livserfarenhet.
Misslyckanden erfarenhet
Se dina misslyckanden som goda erfarenheter. Om du startade ett företag som behövde läggas ner kan du välja att se det som att du inte är någon företagare, eller att du har fått gå i livets skola. Och i livets skola lär man sig väldigt mycket. Ta fram papper och penna. Skriv ner vad du gjorde som fungerade bra och varför du misslyckades. Vad hade du kunnat göra annorlunda? Fanns det inte nog stor marknad för din produkt eller tjänst? Eller var du för sen med att marknadsföra företaget? Skulle företaget ha passat bättre på ett annat ställe, för att det helt enkelt inte riktade sig till kundgruppen som fanns där företaget var etablerat? Genom att ställa dig sådana frågor så har du stora möjligheter att lära dig mycket. Få mer erfarenhet, gå framåt och starta ett nytt företag. Läs också om andra företagare i branschtidningen Dagens Industri och olika biografier. Då kan du undvika än fler misstag.
Använd YouTube för att marknadsföra ditt företag
YouTube är ett väldigt bra verktyg för dig som företagare. Du startar en kanal och ger tittarna värdefull information, samtidigt som du gör reklam för ditt företag.
Starta YouTubekanal
Vart är det många går om de har ett problem? Jo, till YouTube. Vare sig det handlar om hur man ska sminka sig inför en festkväll, byta olja på bilen, byta fönster i ett gammalt hus eller hur man ska tänka kring försäkringar, så är det många som söker värdefull information på YouTube. Därför är så smart om du som företagare startar en YouTubekanal och på så sätt når fler kunder.
Dina filmer
Din YouTubekanal ska ha samma namn som ditt företag. Du ska inte skapa reklamfilmer för ditt företag, för det intresserar inte någon. Däremot ska du fråga dig vilka problem som just dina kunder kan ha och hur du kan ge dem enkla lösningar på det. En mataffär kan ge recept, en bilverkstad visa hur man byter däck och en frisör hur man gör en snygg festfrisyr. Ja, men kommer du inte att missa kunder då? Tvärtom, dels så kommer du bli lite känd, dels så kommer kunderna få ett förtroende för dig och vilja anlita dig för riktigt svåra problem.
Har du några frågor? Kontakta oss gärna genom det här formuläret!