Med en bra affärsidé är det möjligt att skapa ett framgångsrikt företag. Men det behövs också mer än så. Även marknadsföring, varumärkesstrategi och praktisk administration krävs för att lyckas som entreprenör. Här tar vi upp några grundläggande råd för dig som funderar på att starta eget företag.
Nå ut till kunderna
Oavsett hur bra din produkt eller tjänst är behöver kunderna få reda på att den finns. För att nå ut till många är det därför viktigt att har en genomtänkt strategi för att bygga ett varumärke och marknadsföra det. En del av marknadsföringsarbetet är att skapa videoklipp att visa på till exempel sociala medier. Crisp Film är ett produktionsbolag som gör varumärken starkare genom filmer. De ansvarar för hela filmprocessen, från manus och casting till inspelning och klippning.
Ha koll på regler och kostnader
Det finns en hel del regler som styr utformningen av företag. Dessa ser olika ut beroende på vilken bolagsform det handlar om. På webbplatsen Verksamt hittar du samlad information från flera olika myndigheter såsom Skatteverket och Bolagsverket.
I samband med uppstarten av ett företag är kostnaderna oftast högre än inkomsterna. Det gäller att ha en realistisk syn på hur mycket utgifter som företaget ska ha. Om företaget får pengar från riskkapital eller lån brukar det finnas större möjligheter att köpa in produkter och tjänster än om allting måste finansieras med intäkter.
Gör det du är bra på
Som entreprenör är det troligen främst företagets affärsidé som du vill arbeta med. Det kan visserligen finnas en poäng med att sköta en del administration på egen hand i uppstartsfasen för att hålla nere kostnaderna. Tänk dock på att det kan vara mer lönsamt att köpa in tjänster så att du istället kan fokusera på det du är bra på. Att utveckla varumärket och produkten eller tjänsten är ofta nödvändigt om företaget ska få tillräckligt med intäkter för att bli framgångsrikt.