För att lyckas som företagare är det viktigt att du har en marknadsföringsplan. Du måste börja med marknadsföringen redan innan du startat företaget, för att vara säker på att verkligen få kunder. Här kommer tre tips för att du ska lyckas med marknadsföringen av ditt nyetablerade företag.
1# Starta nu
Det är många företagare som startar ett företag och sedan, när företaget finns på plats, börjar arbeta på att få kunder. Det är alldeles för sent. Du måste börja lansera ditt företag innan det ens har startats praktiskt. Om du håller på att starta upp ett kafé bör du redan nu ha en webbsida och en blogg där du låter folk följa med dig på vägen att bygga upp ditt kafé. Eller så skapar du en YouTubekanal där du visar hur man gör olika bakelser. Lokala företag, som kaféer, frisörsalonger, bilverkstäder och liknande företag kan göra en lansering mot ortsborna i närområdet. Gärna ett halvår innan du ens har kommit igång så att folk vet att ditt företag är på gång. Även om du ska starta ett företag online kan du börja skriva om det på sociala medier.
2# Marknadsföringsplan
Du måste också ha en marknadsföringsplan. En marknadsföringsplan är helt enkelt en planering över hur du ska marknadsföra ditt företag. Den behöver inte vara perfekt, tvärtom bör den vara väldigt flexibel så att du kan ändra det som inte fungerar. Men genom att ha en marknadsföringsplan har du gett dig själv en chans att lyckas.
3# Profilprodukter
Profilprodukter är alla företagares bästa vän. Tryck upp muggar, t-shirts, paraplyer eller vad som kan passa och ge till alla nya kunder. Det som gör profilprodukter så effektiva är att folk tar hem dem. Om de inte har ett paraply till exempel, så kommer de gladeligen ta emot ditt paraply och använda det och bli påminda om ditt företag varenda gång det regnar. Det är därför muggen är så effektiv som marknadsföringspelare: har du fått någon att börja dricka ur din företagsmugg så kommer de att se din företagslogga varje dag. Glöm inte att trycka upp profilprodukter att ge till dina anställda eller till din familj. Det är också smart att ha rejäla klistermärken på din bil, även om det inte är så jättesnyggt. Det syns rejält. När det kommer till marknadsföring är just att synas väldigt viktigt. Naturligtvis måste du synas på ett bra sätt utifrån din kundkrets, men de måste höra talas om dig för att kunna komma till dig.