Idag är det fler och fler svenskar som har egen butik på nätet. De största webbutikerna drivs naturligtvis av stora företag, men även många mindre företagare har lyckats väldigt bra med sin e-handel. Här kommer tipsen för att du ska lyckas.
Nischa din e-butik
För att kunna starta en webbshop som verkligen får kunder måste du nischa dig. Det är bara stora företag som H&M och Clas Ohlson som både kan sälja t-shirts, muggar och gardiner – förutom deras vanliga stora sortiment. Små webbhandlare måste däremot bli supernischade. Alltså att de säljer ett specifikt sortiment riktat till en specifik målgrupp. Om du älskar djur är det smartare att börja med ett djur, som till exempel att sälja hundsaker, än att försöka konkurrera med Granngården och både sälja till kaniner, marsvin, hästar och hundar. Det gäller oavsett vad du driver för e-handel. Det finns webshoppar som har börjat som små nischade shoppar, men som sedan har vuxit och blivit riktigt stora.
Känn din målgrupp
Du måste känna din målgrupp för att lyckas nå dem. Låt oss säga att du älskar djur och vill ha en webbshop med djursaker. Först och främst ska du då nischa dig kring ett djur som du själv äger och kan mycket om. Om du precis har köpt marsvin och kaniner, men haft hund i 15 år, så är det mycket smartare att satsa på hund. Både du och dina kunder läser hundmagasinet Härliga Hund och har samma erfarenheter. Det blir lättare att nå folk eftersom du verkligen vet vad det är att vara hundmänniska. Det kan även vara klokt att inom målgruppen, alltså hundägare, nischa dig än mer. Erbjuda något unikt. Kan du hitta något som saknas på marknaden? Som handgjorda hundhalsband eller hundmatskålar med hundens namn på? Leta efter något som ingen annan säljer så har du mycket större chans att lyckas.