Nästan alla företag skickar ut nyhetsbrev. Men det viktiga är inte metoden, utan att du får dina kunder att läsa brevet och klicka på dina länkar. Här kommer tipsen på hur du använder nyhetsbrevet för att marknadsföra företaget.
1# Skapa professionella nyhetsbrev
Första intrycket gör stor skillnad, även vad gäller nyhetsbrev. För att få dina kunder att ens tänka tanken att läsa ditt nyhetsbrev som hamnar i deras mejlkorg tillsammans med massa andra mejl måste det uppfattas professionellt. Upplevas att du har ett seriöst företag. Lagom luftigt, läsvänligt typsnitt och text och bilder på rätt ställen. Brevet måste inte bara vara välskrivet, det måste också vara väldesignat. Ha rätt layout. Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är stor. Därför är det ofta klokare att använda en plattform som är skapad för just e-postmarknadsföring. Så att allt stämmer ner till minsta prick. Testa helt gratis Ungappeds plattform för epostmarknadsföring, så får du tillgång till smarta verktyg som på bara några minuter skapar professionella nyhetsbrev åt dig. Förutom att du skickar ut snygga och läsvärda brev så kan du enkelt analysera din marknadsföring och även testa att skapa sms-kampanjer.
2# Gör breven intressanta
Om det första brev som du skickar ut till en kund verkligen är intressant för personen så ökar du markant chansen att de också läser brev nummer två. Därför är det viktigt att varje nyhetsbrev som du skickar ut är genomtänkt och av intresse för adressaten. Vad gör då ett nyhetsbrev intressant? Om du har ett företag är ditt slutliga mål att sälja produkter och tjänster. Varför vill någon köpa av dig? För att du har en produkt eller tjänst som ger dem mervärde i form av tid, pengar eller underlättar deras arbets- eller privatliv. Eller så förgyller ditt företag kundernas liv. De vill alltså ha något positivt från dig. Inte information, utan pengar eller tid. Därför bör du alltid ha relevanta erbjudanden i dina nyhetsbrev. Det ska vara värt för kunden att klicka på ditt mejl, för du har alltid ett rabatterat erbjudande. Helst ett individualiserat erbjudande. På Ungappeds plattform har du tillgång till verktyg så att du enkelt kan skicka iväg olika nyhetsbrev och erbjudanden till olika kunder. Beroende på köpvanor, ålder och yrke och andra parametrar.
3# Skicka lagom ofta
Som företagare kan det vara svårt att veta hur ofta du ska skicka ut meddelanden till kunderna. Företag som ICA och Coop kan skicka ut reklam varje vecka utan att folk blir sura: deras reklamblad hjälper folk i deras vardag. Vi äter mat varje dag. Om du inte erbjuder en liknande produkt som mat bör du vara mer sparsam. Å ena sidan måste du hålla igång en relation med kunden så att den inte handlar hos en annan företagare, å andra sidan får du inte spamma kunden. Därför kan det vara klokt att analysera resultaten av köp utifrån hur ofta du skickar ut ditt nyhetsbrev. Många företag skickar ut ett brev i månaden och det står de flesta kunder ut med.